Acasă Sanatate Psihologie Anxietate – Tipuri, cauze, simptome

Anxietate – Tipuri, cauze, simptome

anxietate
Anxietatea este o afecțiune din ce în ce mai frecventă în societatea modernă.

Când vorbim despre anxietate, ne referim la o anticipare involuntară sau un răspuns disproporționat al organismului la stimuli (interni sau externi) care sunt percepute ca periculoase, stresante sau provocatoare. Anxietatea declanșează, în general, reacții corporale de stres, cum ar fi secreția de adrenalină sau rigiditatea musculară, precum și o senzație neplăcută de neliniște, urgență sau dispersie.

Ce este anxietatea?

Anxietatea poate face parte dintr-un răspuns comun adaptativ la situații de risc sau de stres, deci este un răspuns al organismului însuși pentru a-și îmbunătăți răspunsul la provocările viitoare. Doar atunci când răspunsul menționat depășește normalul, adică devine incontrolabil, cronic sau exagerat în raport cu dimensiunile stimulului (sau chiar, când îi lipsește un stimul aparent), se începe să se considere o tulburare.

anxietate
Anxietatea este o afecțiune din ce în ce mai frecventă în societatea modernă.

Chiar și în aceste cazuri, anxietatea este, de obicei, un simptom al unei boli sau afecțiuni mai profunde și ascunse, fie ea fizică sau psihică, și numai prin tratarea problemei de rădăcină se poate trata și ea.

În societățile moderne, anxietatea și tulburările psihologice asociate acesteia sunt o afecțiune din ce în ce mai frecventă, asociată cu niveluri ridicate de nevrotism. Prin spirala de sub control, poate declanșa un comportament negativ social și funcțional pentru indivizi, pe lângă supunerea lor la o uzură emoțională imensă.

Cauzele anxietății

Cauzele anxietății pot fi de două tipuri:

Externe

Evenimente sau situații din viața de zi cu zi care trezesc în individ percepția de a fi în pericol sau de risc, cum ar fi un accident de circulație, o prezentare importantă, un examen de intrare, o întâlnire de dragoste sau orice situație provocatoare.

Interne

Neajunsuri emoționale, traume psihice, dezechilibre hormonale sau tulburări psihice pot fi cauzele anxietății, declanșându-se în situații în care nu există un stimul extern care ar putea declanșa un răspuns adaptiv.

Simptome de anxietate

Simptomele obișnuite de anxietate pot fi:

Fizice

Transpirație nervoasă, gură uscată, amețeli, instabilitate, tremur, tensiune musculară, dureri de cap, tahicardie, dureri toracice, respirație, greață, vărsături, diaree, constipație, urinare frecventă sau disfuncție sexuală.

Psihologice

Grijă, reținere, copleșire, neliniște, senzație de moarte sau nebunie iminentă, frică, iritabilitate, neliniște, dificultăți de concentrare și memorie, insomnie, inhibiții, compulsii, obsesii sau comportamente de evitare.

Tipuri de anxietate

Așa cum s-a spus anterior, este frecvent să se facă distincția între două forme de anxietate: adaptativă și patologică.

Anxietate adaptativă

Toate ființele umane o experimentează ocazional: este un răspuns al organismului la o situație stresantă și își propune să ne mențină atenți, pregătiți, pregătiți pentru orice se întâmplă. În mod normal, cedează odată ce situația a fost depășită și nu împiedică funcționarea comună.

Anxietate patologică

Cel care nu are explicații, sau care este excesiv în comparație cu stimulul său cauzal, sau care este pur și simplu persistent în timp, este considerat anxietate patologică, dovadă a unei tulburări psihologice, emoționale sau hormonale.

Cum să controlăm anxietatea?

anxietate si yoga
Activitățile spirituale precum yoga ajută la combaterea anxietății.

Pentru a face față anxietății, există formule simple și de casă, precum și medicamente și anxiolitice. Totul depinde, desigur, de tipul de anxietate despre care vorbim.

Pentru anxietate patologică, pur și simplu, trebuie abordată problema de bază. Simptomele anxietății pot fi tratate separat, sau împreună, luând anxiolitice, medicamente psihotrope concepute pentru a contracara chimic în creier.

În schimb, anxietatea comună sau tendința de a fi anxioși pot fi combătute de:

  • Infuzii sedative, cum ar fi ceaiul de tei, mușețelul etc.
  • Exercițiu fizic, pentru a „arde” anxietatea și a elibera endorfinele.
  • Meditație și activități spirituale, cum ar fi yoga, mersul la biserică, exerciții de respirație etc.
  • Distrageți-vă, prin jocurilecturi, filme sau ceva care ne captează atenția.
  • Plimbarea, poate cea mai simplă, dar cea mai eficientă metodă.

Tulburare de anxietate generalizată

Anxietatea și stresul nu trebuie confundate cu tulburarea de anxietate generalizată (TAG), care este ceea ce se numește o serie de tulburări psihologice și emoționale strâns legate de tulburări depresive sau bipolare. Este una dintre cele mai frecvente boli mentale și se caracterizează printr-un sentiment cronic și ireal de frică, îngrijorare și pericol, care interferează cu munca și influențează negativ viața subiectului.

De obicei sunt simptome ale TAG, împreună cu îngrijorarea: insomnie persistentă, neliniște motorie, dificultăți de concentrare sau de reținere, iritabilitate, tensiune musculară și oboseală ușoară.